Σάββατο 15 Δεκεμβρίου 2012






ΧΡΗΣΤΟΣ Ν. ΘΕΟΦΙΛΗΣ - ΜΙΧΑΛΗΣ ΑΡΦΑΡΑΣ. ΜΙΚΡΟΣ ΔΙΑΛΟΓΟΣ.


ΜΙΧΑΛΗΣ ΑΡΦΑΡΑΣ ΜΥΣΤΗΣ ΚΑΙ ΜΕΓΙΣΤΟΣ ΑΛΧΗΜΙΣΤΗΣ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ

                                                                               ΧΡΗΣΤΟΣ ΘΕΟΦΙΛΗΣ


ΧΡΗΣΤΟΣ ΘΕΟΦΙΛΗΣ Στο έργο σας διακρίνω την γνώση των μεθόδων και τεχνικών από τις ασιατικες εκτυπωτικες λύσεις του 6ου μ.χ. αιώνα έως τις δυνατότητες των ψηφιακών μέσων και των νέων τεχνολογιών.

ΜΙΧΑΛΗΣ ΑΡΦΑΡΑΣ Ο κόσμος των εκφραστικών δυνατοτήτων που διαθέτει η χαρακτική και γενικώτερα η έντυπη τέχνη στον σύγχρονο δημιουργό είναι απερίγραπτα πλούσιος. Αυτός ο πλούτος είναι αποτέλεσμα της μακρόχρονης εξελεικτικής πορείας της εκτυπωτικής τεχνολογίας από την Αναγέννηση μέχρι σήμερα. Ιδιαίτερο εικαστικό ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα πρωτότυπα έντυπα έργα που δημιουργούνται με την εκάστοτε τεχνική. Αρχίζοντας από την παλαιώτερη, την ξυλογραφία, τυπώνονται εικόνες με έντονη την αίσθηση της χάραξης και συχνά γραμμώσεις που προέρχονται από την επιφάνεια της ξύλινης εκτυπωτικής μήτρας. Η χαλκογραφία μας χαρίζει έντυπα σχέδια αποτελούμενα από λεπτές γραμμές και ευαίσθητες, διάφανες χρωματικές επιφάνειες, που συχνά θυμίζουν ακουαρέλες. Η λιθογραφία, με την σειρά της μας παρέχει την δυνατότητα της άμεσης εκτύπωσης σχεδίων από κραγιόνια και μελάνια. Μεγάλες τυπωμένες επιφάνιες με έντονα χρώματα, και την δυνατότητα εκτύπωσης φωτογραφικών στοιχείων διαθέτει η μεταξοτυπία. Την εικαστική επεξεργασία κάθε είδους εικόνας και την ακόλουθη ετύπωση της σε χαρτί, πλαστικό, μέταλο..., κάνει δυνατή η ψηφιακή τεχνολογία. Αυτός ακριβώς ο εκφραστικός πλούτος αποτέλεσε γιά εμένα την αφετηρία ενασχόλησης μου με την χαρακτική, αλλά και την ιδιαίτερη χρήση των τεχνικών. Γιά την δημιουργία ενός έντυπου έργου χρησιμοποιώ μία ολόκληρη γκάμα τεχνικών, κάτι που μου χαρίζει εικόνες μεγάλης αισθητικής έντασης και νοηματικού βάθους.

ΧΡΗΣΤΟΣ ΘΕΟΦΙΛΗΣ Όλες οι πληροφορίες μετασχηματίζονται δια μέσω του ψυχισμού σε έργο ιδιαζοντως προσωπικο.

ΜΙΧΑΛΗΣ ΑΡΦΑΡΑΣ Αυτή είναι μία αλήθεια που άπτεται της καλλιτεχνικής μου εξέλειξης και παιδείας. Το ενδιαφέρον μου γιά την τέχνη έχει τις ρίζες του στον κινηματογράφο, ιδιαίτερα δε στο πειραματικό φιλμ κινουμένων σχεδίων. Μαθητής ακόμη είχα βάλει στόχο να δημιουργήσω σχεδιάζοντας φιλμ ιδιαίτερου εικαστικού χαρακτήρα και μορφής. Η αμέριστη αγάπη μου γιά το σχέδιο και τις εκφραστικές μορφές που σχετίζονται με αυτό, με έφερε τελικά στην χαρακτική και στον κόσμο της έντυπης τέχνης, χωρίς βέβαια να απαρνηθώ ποτέ τον πειραματικό κινηματογράφο. Το αποτέλεσμα ήταν η δημιουργία ενός ιδιάζοντος προσωπικού εικαστικού κόσμου άμεσα επιρεασμένου από τον ψυχισμό μου. Δεν είναι όμως λίγες οι φορές που αισθάνθηκα πολύ μόνος μέσα σε έναν εικαστικό κόσμο ζωγράφων και γλυπτών.


ΧΡΗΣΤΟΣ ΘΕΟΦΙΛΗΣ Στο έργο σημειώνω την περιπέτεια της εικόνας από τις τεχνικές της εκτυπωτικής μήτρας (χειροποίητης η ψηφιακής χάραξης) έως την έντυπο μορφή της, από την εγκατάσταση της στο χώρο, έως τον πειραματικό κινηματογράφο.

ΜΙΧΑΛΗΣ ΑΡΦΑΡΑΣ Η εικαστική έκφραση μορφοποιείται ανέκαθεν στις τρεις διαστάσεις. Ο 20ος αιώνας προσέθεσε σε αυτές την χρονική διάσταση καθώς και τον ήχο. Λογικό είναι λοιπόν ένας σύγχρονος εικαστικός καλλιτέχνης να δημιουργεί έργα που ενσωματώνουν όλα αυτά τα στοιχεία. Στην περίπτωση της δικής μου εξέλειξης, βασικό ρόλο έπαιξε η εκτυπωτική μήτρα, η οποία είναι ένα τρισδιάστατο, ανάγλυφο αντικείμενο. Χρησιμοποιόντας λοιπόν τις μήτρες, εκτός από την εκτύπωση δισδιάστατων έργων, σαν υλικό στην δημιουργία τρισδιάστατων αντικειμένων, επέκτεινα την καλλιτεχνική μου έκφραση σε τρισδιάστατες φιγούρες - εγκαταστάσεις. Τα χαρακτικά σε συνδιασμό με τις τρισδιάστατες φιγούρες δημιουργούν με τη σειρά τους, τους βασικούς συντελεστές του πειραματικού μου κινηματογράφου. Πιστεύω ότι, η πολυμορφικότητα του εικαστικού μου έργου προσφέρει στον θεατή – μελετητή του μία αισθητική απόλαυση που συμπεριλαμβάνει ενα μεγάλο μέρος των αισθήσεων του, αλλά παράλληλα προϋποθέτει την ύπαρξη σοβαρής εικαστικής παιδείας.

ΧΡΗΣΤΟΣ ΘΕΟΦΙΛΗΣ Ορατό το σύνθετο πολυπολιτισμικό πλέγμα. Όμως, πόσο συνέβαλε στη μορφοποίηση της προσωπικής φόρμας και της αισθητικής ιδεολογίας η οπτική μνήμη; Εννοώ τον γενέθλιο τόπο και την εντοπιότητα (ελληνικότητα).

ΜΙΧΑΛΗΣ ΑΡΦΑΡΑΣ Αν και γεννήθηκα στην Αθήνα, πέρασα τα παιδικά και νεανικά μου χρόνια στην επαρχία. Εκεί, σ’ έναν κόσμο εικαστικά φτωχό και αργότερα καταπιεσμένον από τη δικτατορία, είχα ελάχιστες καλλιτεχνικές εμπειρίες. Ο κόσμος των εικόνων που τότε είλθα σε επαφή ήταν, εκτός από τα εικονογραφημένα σχολικά βιβλία, οι εκκλησιαστικές αγιογραφίες και ο κόσμος του θεάτρου σκιών. Σαν παιδί είχα την τύχη να ζήσω παραστάσεις από σχεδόν όλους τους μεγάλους καραγκιοζοπαίχτες που γύριζαν τότε με τούς θιάσους τους τις πόλεις. Εκεί ίσως να βρίσκεται και η ρίζα της μετέπειτα πολύχρονης ενασχόλησης μου με τον πειραματικό κινηματογράφο κινουμένων σχεδίων. Οι σπουδές μου στην Γερμανία είχαν δύο αποτελέσματα. Το πρώτο ήταν η σοβαρή, πολύπλευρη εικαστική παιδεία και το δεύτερο η συνειδητοποίηση και σταθεροποίηση της μέχρι τότε υποθάλπουσας ελληνικότητας της οπτικής μου μνήμης. Η μακρόχρονη δημιουργική μου περίοδος στο εξωτερικό συνετέλεσε, πιστεύω, στην δημιουργία ενός έργου με μία βαθειά, διαχρονική ελληνικότητα, απαλλαγμένη από κάθε είδους λαϊκισμούς και διακοσμητικές ελαφρότητες.



ΧΡΗΣΤΟΣ ΘΕΟΦΙΛΗΣ Από τις εκδόσεις Μεταίχμιο κυκλοφορεί το βιβλίο «Χαρακτική και Έντυπη Τέχνη» σκιαγραφειστε τους στόχους και το περιεχόμενο της μελέτης σας.

ΜΙΧΑΛΗΣ ΑΡΦΑΡΑΣ Αυτό το βιβλίο είναι αφιερωμένο στην διδασκαλία της χαρακτικής και των τεχνικών της. Στη μαγεία και το μυστήριο που τηλίγει αυτή την τόσο παλειά και πάντα νέα μάννα της έντυπης τέχνης. Αυτής της τέχνης που δικαιωματικά θεωρεί τον εαυτό της τον αναμφισβήτητα σπουδαιώτερο φορέα του πολιτισμού και της τέχνης. Από τα τέλη του εικοστού αιώνα, όπου η ηλεκτρονική εκτύπωση αντικατέστησε τις συμβατικές εκτυπωτικές τεχνικές, η χαρακτική επέστρεψε αμετάκλητα πλέον στα εργαστήρια των καλλιτεχνών. Έτσι, παράλληλα με την ηληγκιώδη διάδωση της ηλεκτρονικής εικόνας, γνώρισε η χειροποίητη χαρακτική εικόνα μία αναγέννηση σαν αυθεντική μορφή εικαστικής δημιουργίας. Αυτό το νέο ενδιαφέρον με προέτρεψε στη συγγραφή και έκδοση της προκείμενης μελέτης, η οποία στηρίζεται αποκληστικά στην πολύχρονη και εντατική μου ενασχόληση με την τέχνη και την τεχνολογία της χαρακτικής. Αυτό το βιβλίο, που απευθύνεται σε σπουδαστές τέχνης, καλλιτέχνες και φιλοτέχνους, εμπεριέχει όλες τις χαρακτικές μεθόδους και τεχνικές, όπως τις χρησιμοποιούν οι σύγχρονοι καλλιτέχνες. Είναι φανερό ότι, η χαρακτική βασίζεται στους δικούς της κανόνες. Σε αντίθεση με το σύγχρονο πνεύμα, απαιτεί από τον δημιουργό, πείρα, επιμονή, αλλά και πραγματική γνώση των τεχνικών, οι οποίες αποτελούν τα απεραίτητα εργαλεία υλοποίσης της έμπνευσης του.


/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

ΓΙΑ ΝΑ ΜΗΝ ΕΧΟΥΜΕ ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ ΨΕΥΔΗ :

ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΟΣ Ο ΤΡΟΠΟΣ ΓΙΑ ΝΑ ΚΑΤΑΝΟΗΣΟΥΜΕ ΤΗΝ ΤΕΧΝΗ?

ΝΑ ΑΝΟΙΞΟΥΜΕ ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΟ ΑΣΤΙΚΗΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ?

ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΟΣ Ο ΤΡΟΠΟΣ ΓΙΑ ΝΑ ΕΞΗΓΗΣΟΥΜΕ ΤΗΝ ΤΕΧΝΗ?

ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΛΕΞΕΙΣ ΠΟΛΥΠΛΟΚΕΣ –ΙΣΜΩΝ?

 

ΣΤΟΥΣ ΜΙΚΡΟΥΣ ΔΙΑΛΟΓΟΥΣ ΘΑ ΔΙΑΤΥΠΩΝΟΝΤΑΙ ΑΠΛΑ ΚΑΙ ΜΕ ΣΑΦΗΝΕΙΑ ΟΛΑ ΜΕ ΒΑΣΗ ΤΗΝ ΕΙΚΑΣΤΙΚΗ ΑΝΤΙΛΗΨΗ

ΧΡΗΣΤΟΣ ΘΕΟΦΙΛΗΣ

////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
MIΧΑΛΗΣ ΑΡΦΑΡΑΣ
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ
Ζεί στην Αθήνα και το Flensburg (Γερμανία)
Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1954.
1975-1980 Σπουδές στην Κρατική Ανωτάτη Σχολή Εικαστικών Τεχνών Braunschweig (Κάτω Σαξωνία, Γερμανία).
1980 ολοκλήρωσε τις σπουδές του με τον τίτλο του Meisterschϋler.
1980 Βραβείο χαρακτικής της Κάτω Σαξωνίας.
1980-1983 Βοηθός καθηγητού στα εργαστήρια λιθογραφίας, βαθυτυπίας και τυπογραφίας της ίδιας σχολής.
1980-2006 Μέλος του Συλλόγου Εικαστικών Καλλιτεχνών της Γερμανίας και μέλος του Συλλόγου Κινηματογραφιστών της Κάτω Σαξωνίας.
1988 Βραβείο AICA Ευρώπης.
1988-2006 Καθηγητής Ειδικών Μαθημάτων στο Ινστιτούτο Εικαστικών Τεχνών και Επιστήμης της Τέχνης στο Πανεπιστήμιο Hildesheim (Κάτω Σαξωνία, Γερμανία).
1990 Μέλος της ομάδας Κέντρο Χαρακτικής.
2000 Κινηματογραφική υποτροφία του Υπουργείου Επιστημών και πολιτισμού
της Κάτω Σαξωνίας.
1982/1986 Υποτροφίες της κυβέρνησης του Ανοβέρου.
2001 Υποτροφία της Sparkassenstiftung για τη δημιουργία και έκδοση λιθογραφιών στα εργαστήρια Quensen.
2006 Καθηγητής και διευθυντής του τομέα «Χαρακτική» στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας.
Από το 1990 έχει παρουσιάσει το έργο του με ατομικές εκθέσεις σε γκαλερί και μουσεία στην Ευρώπη και την Ελλάδα. Έχει συμμετάσχει σε όλες τις διεθνείς μπιενάλε χαρακτικής και φεστιβάλ πειραματικού κινηματογράφου.
Η συγγραφή και επιμέλεια καλλιτεχνικών βιβλίων αποτελεί μία συνεχή του ενασχόληση και πειραματισμό, καταλαμβάνοντας αξιόλογο μέρος της δημιουργίας του.










Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου